En youtuber man bør kende Vol. 3 – Zoltarbass

Jeff Schmidt bliver, som tiden går, en mere og mere etableret bassist. Han havde lagt bassen på hylden i et stykke tid i sit voksne liv (fra alderen 21 til 31), men besluttede sig for at deltage i Bass Extremes International Solo Bass Competition, som han gik hen og vandt. Han er stadig ikke blevet fuldtidsprofessionel, men er som hovederhverv Creative Director på radiostationen KFOG i San Fransisco. Han kunne ellers nemt, hvis han satsede butikken. Som i så mange andre talentkonkurrencer var præmien, at få udgivet en CD, hvilket han gjorde engang i juli. (Jeg har købt den, den kan anbefales…)
Idag har han så (belejligt nok) lagt nogle videoer op på sin youtube-profil, hvor han spiller nogle af de nye numre og der ville være mange gode valg til denne post, men i min serie om youtubere har jeg valgt at begrænse mig til 2 videoer. De bliver (fra den nye CD “Outré”):

Satori

Until you don’t

september 24, 2007. Bas, En youtuber man bør kende, youtube.

4 kommentarer

  1. Madsen replied:

    Tror du vil kunne li’ dem her:

    …nuvel…du kender dem sikkert 🙂

  2. clemen replied:

    Ja det gør jeg faktisk;-)
    Jeg har også haft Mark King på min top 3 over bassister, men han er gledet lidt ud med tiden efter jeg har opdaget, at det han spiller i virkeligheden ikke er vildt kompliceret. (Meget hurtigt dog)
    Mr. Pink (den første video) er til gengæld én af de sange, der vækkede min interesse for bassen i sin tid.

  3. Madsen replied:

    Har selv skamhørt Level 42…specielt det gamle synes jeg er fantastisk…tror jeg har små 80-90 plader og singler med dem liggende. Hørte ham på Train i Århus hvilket var helt helt fantastisk.
    Som jeg ser det, er hans styrke hans evne til at komme med super fede og funky basgange…der er noget råt, sejt og meget meget funky over hans rytmer og spil…f.eks. i et nummer som “The Chant has begun” (i live versionen…fra pladen “A Physical presence”!). Du har hørt han solo-plade så…ikk’?!…Fed plade!
    Desværre blev de jo så forfærdeligt kommercielle senere hen…fra omkring 1987 og frem 😦

  4. clemen replied:

    90 plader? Det er så måske halvdelen af hvad jeg ejer i alt..
    The Chant has begun er også en af mine favoritter ligesom jeg i øvrigt at “43” er stærkt undervurderet.
    Jeg giver dig ret i styrken, men vil også understrege hans evner som sangskriver (for det var vel ham og Lindup der skrev det meste, ikke?). Der er mange gode sange, man ikke bare behøver at høre for bassens skyld fx Heathrow og Lessons in love (og 100 andre…)
    Jeg blev først født da de begyndte at blive kommercielle, så jeg har ikke kendt dem udover fra historiebøgerne/internettet..
    Når det er sagt, ville jeg foretrække Stanley Clarke til enhver tid 🙂

Skriv et svar

Trackback URI

