En youtuber man bør kende Vol 7. – Viz76

Vincenzo Maurogiovanni er en forholdsvis yngre italiensk bassist, som primært spiller en nice 6-strenget Panzaera-bas (lokal fabrikant fra Bari) samt en specialbygget 8-strenget Baritone guitar med 2 bas-strenge og 6 guitar-strenge. For nylig deltog han i en solo-bas konkurrence på Euro Bass Day 2007 i Verona og vandt. – I øvrigt foran et dommerpanel bestående af Alain Caron, Matthew Garrison, Licoln Goines, Hadrien Feraud, Pippo Matino, Dario Deidda og Fabrizio bianco! Matt Garrison og Hadrien Feraud er bestemt to af de mest talentfulde “nye” navne inden for bassister pt. Garrison har dog været fremme i et godt stykke tid, men han er efterhånden også ved for alvor at bryde igennem i status blandt bassister, hvilket er noget (helt) andet end kommercielt. Fx er Flea fra Red Hot Chili Peppers muligvis den mest kendte bassist med kommerciel anerkendelse, men blandt bassister regnes han ikke for noget specielt mod fx Victor Wooten eller Jeff Berlin eller Stanley Clarke eller 100 andre navne jeg kunne nævne… Man skal dog være varsom med ikke at håne hans talent, for blandt kommercielt anerkendte bassister er han (uden skyggen af tvivl i mit sind) den mest talentfulde. Jeg har før udråbt Flea som den mest hypede bassist i verden, men så fik jeg øjnene op for fx Mark Hoppus fra Blink 182 og Mike Dirnt fra Green Day (og det hype man af uransagelige årsager udsætter dem for), samt Fieldy, som dog er niveauer højere end de førnævnte. Man kan ikke klandre nogen alene for at spille i et punk-band, men Flea spiser nu stadig Mike Dirnt som en let snack før eftermiddagskaffen. Jep.
Nå, ikke mere ranting. Om Hr. Maurogiovanni kan desuden siges, at han virker ganske sympatisk, idet han med megen venlighed besvarer stort set alle kommentarer på hans videoer og profil. Jeg efterlod en enkelt positiv kommentar og straks efter fik jeg en friend-request foruden en besvarelse. Jeg er jævnt ligeglad med friend-requests, men stadig… Og man kan jo i øvrigt se i video 2 nedenunder, at han hygger sig når han spiller.

Temaet fra Godfather på den 6-strengede med Pasquale Maglione på guitar

Tarantella med den 8-strengede og Pasquale Maglione på basstrengene

november 27, 2007. Bas, En youtuber man bør kende, Jazz, youtube.

2 kommentarer

  1. maltesen replied:

    Jeg vil bestemt fremhæve bassister, som Tony Levin, der både har spillet sammen med Peter Gabriel, Pink Floyd og Seal, Roger Waters fra netop Pink Floyd og ikke mindst Mike Porcaro fra Toto er værd at lytte til.

  2. clemen replied:

    Du har nok ret, jeg er ikke så bekendt med Porcaro og Waters, hvilket nok skyldes at jeg er fra en anden tid. Tony Levin, til gengæld, stødte jeg på, da han var i Liquid Tension Experiment og jeg har fulgt ham lige siden. Han er klasse! Men der er jo også forskellige måder, at definere kommerciel anerkendelse på…. Geddy Lee fra Rush er fx også pænt kendt i især Canada, men hans basgange taler ikke kun til øret, men også til hovedet og fingrene. (fin lille metafor, hva’?)

Skriv et svar

Trackback URI

